Hlavní nabídka:
19. 09. 2016
Povídá se, že mezi Ottawy a Odžibweji došlo kdysi k bratrovraždě. Jednalo se o spor, který mezi sebou měli dva mladí muži, kvůli lovištím sleďů v Straits of Mackinac, který vyvrcholil zabitím Odžibweje. Podle tradice tenkrát náčelníci obou kmenů dlouho rokovali, aby tu věc nějak vyřešili. Odžibwejové navrhovali válku, zatímco Ottawové chtěli za zločin vyplatit odškodné. Nakonec obstál návrh Ottawů, kteří pak Odžibwejům odstoupili území, které je známé, jako Grand Traverse. Byl to osmdesát kilometrů široký pruh země vedoucí od Sleeping Bear, dolů k východnímu břehu Grand Traverse Bay. Od té doby měli Odžibwejové také neomezený přístup ke všem řekám a potokům na Lower Peninsula, kde byly dobré loviště bobrů, norků, vyder a ondater. Tak takhle Odžibwejové údajně získali toto území, ale je to jenom legenda.
Je pravda, že mezi Ottawy a Odžibweji došlo v posledních letech k několika násilnostem, ale to se stalo až po příchodu bělochů, kteří mezi indiány zatáhli kořalku, pod jejímž vlivem se napáchalo mnoho zla. Kdysi byly takové věci nepředstavitelné. Před padesáti lety došlo na Arbor Croche k vraždě, kdy jeden mladík zabil dívku, kterou miloval, ale nikdo nevěděl, proč to udělal. Mladý muž byl zatčen a souzen kmenovou radou, která po dlouhém rokování rozhodla, že mládenec bude vyobcován. Přibližné ve stejnou dobu zabil Wau-
Za starých časů, žili mladí Ottawové a Odžibwejové počestně. Ve vesnicích jste nenarazili na žádné nemanželské dítě, ale dnes je tento nešvar dost rozšířený. Předtím, než naši lidé přijali náboženství bělochů, nebyly kolem manželství žádné zmatky. Rodiče mládence, který byl zralý na ženění, šli za rodiči dívky, která se jim zdála vhodná pro syna. Když se obě rodičovské strany dohodly na podmínkách, předali rodiče mladíka, rodičům dívky nějaké dary a pak jí odvedli domů, kde jí předali synovi a řekli: „Tato dívka bude tvoje manželka, dokud budete žít. Starej se o ní dobře a ochraňuj jí. Buď k ní laskavý dokud žiješ!“ Mladí lidé nikdy neprotestovali, protože věděli, že je to zákon kmene. Sňatky nebyly povoleny mezi příbuznými, ani bratranci a sestřenicemi, a to dokonce i z druhého kolena. Tak to chodilo mezi Ottawy a Odžibweji v Michiganu.
Charlotte Waukazoo
Indiánským jménem Kin-
Kmenová rada usoudila, že by Kin-
Rodina Waukazoo žila dlouhá léta na pobřeží jezera Winnipeg, ale jelikož tam byl život poměrně obtížný, posouvali se stále k jihu, až se usadili na Lower Peninsula, kde byl život mnohem snesitelnější. Zimy tam byly kratší, hojnější loviště zvěře a ryb a vhodnější půda pro pěstování kukuřice a zeleniny. Kožešiny prodávali společnosti Astor ve Fort Mackinac.
V Arbor Croche se o misii starali jezuité, ale indiánům se katolictví omrzelo a některé více lákalo kázaní reverenda Nelsona Smitha, který založil misii v Richlandu. Na sklonku roku 1837 společnost indiánů vedena Waukazooem a Shin-
Kdy manželka reverenda Smitha otevřela školu pro ženy a děvčata, Charlotte na náboženské vyučování nechodila, ale na kurzy šití a vaření se zájmem ano. Stále ale vařila v kotlíku jídlo zvané dom-
V červnu 1849, se reverend Smith a indiáni z misie přestěhovali do Northportu, který se zpočátku jmenoval Waukazooville.
Kin-
U jezera se usazovalo stále více bílých osadníků, Kin-
Smith byl údajně ve stejném šoku, a byl neméně zděšen, že si jeho dcera začala něco s indiánem. Když pak později Charlotte usoudila, že Mary v podstatě pochází z „lepšího“ rodokmenu, než průměrné bílé dívky, se sňatkem souhlasila. I reverend musel překousnout, že si jeho dcera namluvila „divocha“, a také přikývl. Mladí se vzali 29 července 1851.
Charlotte se ráda starala o všech třináct vnuků, ale nikdy na ně nemluvila anglicky, protože to vlastně ani neuměla a učit se to s principu ani nechtěla.
Když Charlotte Ki-
Payson Wolfe
(1833 – 1900)
Payson Wolfe, Ottawa, byl zeť reverenda George N. Smitha, misionáře mezi skupinou Ottawů Waukazoo. Byl jediným dítětem Charlotte Waukazoo a Mieguna. Charlotte se dožila požehnaného věku, ale Miegun zemřel v Old Wing Mission když bylo malému Paysonovi teprve osm let. Byl to pravnu známého náčelníka Waukazoo.
Reverend Smith si poznamenal do svého deníku: „31. července 1851… oddal jsem devatenáctiletého Paysona Wolfea, s naší nejstarší šestnáctiletou dcerou Mary Jane. Krom náčelníkovy rodiny se obřadu zúčastnili všichni lidé z osady. Zorganizovali jsme pro ně zábavu a bylo to příjemné společenství…“
Payson Wolfe sloužil tři roky coby poddůstojník v americké armádě a bojoval v občanské válce na straně severu v První setnině michiganských ostrostřelců. Sedmnáctého června 1864 byl zajat a na tři týdny uvězněn v Petersburgu a pět měsíců v Andersonville. Z armády odešel 13 června 1865.
V lednu roku 1864, konfederační komisař pro výměnu zajatců, plukovník Robert Ould navrhl svému protějšku, aby do tábora pro zajatce Pow Camps (Andersonville) poslal lékaře a lékařské vybavení, aby se mohli starat od své krajany. Washingtonské úřady tento požadavek ignorovaly, a i když je tato žádost oficiálně zdokumentována, vláda to později popřela. Plukovník Ould vyslal své lékaře na sever, ale seveřanská vláda pro ně poslala lodě s pětiměsíčním zpožděním. Během té doby zbytečně zemřelo na tisíce vojáků. Ken Burns v knize „Civil War“ na straně 335 uvádí: „…, Abraham Lincoln nese vinu za utrpení a smrt tisíců federálních vězňů v jižanském zajetí ….“
Z deníku reverenda George Smitha: „ 20 prosince 1864 – Payson přijel asi ve dvě hodiny. Byl propuštěn společně s dalšími jedenácti sty zajatci. Odjeli ze Savannah na palubě lodi Steam Ship Constitution a přistáli v Annapolisu. Na palubě dostali civilní šaty a další po přistání. Říkali, že cestou trpěli hladem, jelikož nedostali několikrát až čtyři dny nic jíst. Byli okradeni o přikrývky, svrchníky a spali za každého počasí venku, kolikrát v několika centimetrech vody. Celá rodina se u nás sešla na večeři…
30 prosince 1864 – Payson, Mary a děti nás navštívili předvečer a povečeřeli s námi. Payson nám vyprávěl šokující příběhy utrpení z vězení… říkal, že lidé byli tak slabí, že ani nemohli udržet jídlo v žaludku… jakmile pojedli fazole, okamžitě je vyzvraceli. Jiní ty zvratky hltavě pojedli. Dušená rýže se často hemžila vzrostlými červy, ale oni to jedli, aby nehladověli…“
Grand Traverse Herald desátého února 1865, napsal: „Lewis Miller odešel ve středu ráno do Grand Rapids s třemi indiánskými rekruty z Northportu. Payson Wolfe, který byl propuštěn ze zajetí, se připojil ke svému regimentu.
Hlášení o propuštění: „Já James S. Deland, kapitán roty „K“ Prvního michiganského regimentu ostrostřelců, potvrzují, že Payson Wolfe, byl členem mé roty… během období zajetí trpěl průjmem a kurdějemi. Měl napuchlé dásně a vypadlo mu několik zubů. Jeho nohy a ruce byly obludně napuchlé. Svaly měl tak zesláblé, že se sotva pohyboval. Z levé ruky ztratil část prstu, takže nemůže pracovat. V době nástupu do služby, byl tento voják zdravý… nyní, kdy je propuštěn, má napuchlé ruce a nohy a každou noc trpí bolesti…“
Když se Payson vrtil domů, byl na jeho počest zabit a obětován jelen. Dr. Ashton žádal pro tohoto veterána víc než rok válečnou penzi. Dr. Aston uvedl, že poraněný prst měl být amputován, ale odhalená kost porostla nezdravou tkání, takže hrozilo nebezpečí ztrácení celé paže a možná i života. Podle doktora měl nárok na penzi, jako kdyby ztratil ruku, či nohu.
Jelikož v Leelanau County přibývalo stále více bílých osadníků, indiáni se nemohli spoléhat na tradiční způsob shánění obživy. Payson pracoval na zkrácený úvazek na tchánově farmě. Také střílel holuby stěhovavé pro restaurace v Chicagu a obchodoval s koňmi. V padesátých letech žily jeho čtyři nejstarší děti u bílých prarodičů. Dohromady měl třináct děti.
Roku 1878 se Payson přestěhoval do Arbor Croche k rodině a o rok později se rozvedl. Zemřel 7. prosince 1900 a pohřben byl Cross Village v Michiganu.
Ancestry.com, Andrew J. Blackbird, Nahkohe