Hlavní nabídka:
Abenakiové nebyli kmenem v pravém slova smyslu, nýbrž mocným společenstvím několika národů žijících na severu Nové Anglie a v jižním Maritimes (Kanada). V původním jazyce nazývali Abenakiové svou domovinu „Ndakinna“ -
Před příchodem Evropanů mohlo být Abenakiů kolem čtyřiceti tisíc. Tento počet nezahrnuje Pennakůky a Mikmaky. Východních Abenakiů bylo dvacet tisíc, Západních deset tisíc a Mořských také deset tisíc. Po roce 1500 postihly Abenakie první dvě velké epidemie, které sem zavlekli evropští rybáři. Mezi lety 1564 až 1570 jim způsobila značné ztráty neznámá choroba a v roce 1586 to byl tyfus. Největší epidemie je postihly ještě před tím, než Angličané osídlili Massachusetts (1620). Ty řádily ve třech vlnách napříč celou Novou Anglii a kanadským Maritimes. V roce 1617 byla úmrtnost původního obyvatelstva v Maine až 75%. Populace Abenakiů se snížila o polovinu. Jednotlivé infekce a nemoci si svou daň vybíraly i nadále:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Po roce 1676 Abenakiové mezi sebe adoptovali tisíce uprchlíků z Nové Anglie, kteří utekli na sever po Válce Wampanoagů. Byli to hlavně Pennakůkové, Narragansetti, Pokumtukové a Nipmukové. Nejvíce uprchlíku přijali Sokokiové, což jsou západní Abenakiové. Jenže úmrtnost byla stále tak veliká, že po Americké revoluci zbylo Abenakiů méně než tisíc.
V dnešní době je už situace lepší. V USA i Kanadě je registrováno skoro dvanáct tisíc Abenakiů, ale nemají statut kmene. I když o něj usilovali, na čas jej získali pouze Penobskotové, Passamaquoddové a Maliseet Houltoni v Maine.
Penobskotové mají rezervaci na Indian Island v Old Town v Maine a počet obyvatel rezervace dosahuje dvou tisíc. Passamaquoddů je kolem dvou a půl tisíc a mají tři rezervace Point Pleasant, Peter Dana Point a Indian Township (Maine). Maliseet Houltnů je téměř šest set. Ještě další Maliseeti žijí v Kanadě. Čtyři sta sedmdesát lidí v Quebecku a dva tisíce v New Brunswick. V Kanadě ještě žijí Abenaki de Wolinak v rezervaci Becancour v počtu čtyři sta a v Onadaku v počtu patnáct set. Další jsou rozptýlení mezi řádovými Kanaďany v Quebecku, New Brunswicku a na severu Nové Anglie. Ve Vermontu a New Hampshire blízko jezera Champlain žijí tzv. Vermontští Abenakiové, kteří jsou organizování v Sokoki St. Francis Band, jehož kmenová rada sídlí ve Swantonu od roku 1976. Jejich federální uznání však trvalo jenom jeden rok. V minulosti se mnoho Abenakiů rozptýlilo mezi jednotlivé kmeny po celých Státech.
Abenakiové si ve své rodné řeči říkali „Alnanbal“ -
Zde jsou názvy, jaké používaly další národy: Anagonges (Irokézové), Aquannaque (Wyandoti), Bashaba, Gannongagehronnon (Mohawkové), Moassones, Maweshenook, Narankamigdok, Natsagana (Kaughnawaganové), Obunego; Onagunga, Onnogonges, Opanango, Owenagunges, Owenunga, a Skacewanilom (Irokézové).
Abenakiové patří do algonkinské jazykové rodiny, ale přesto se jejich řeč od ostatních sousedů dost lišila. Existoval i značný dialektický rozdíl mezi západními a východními Abenakii.
Alianci Abenakiů tvořily národy: Amasekonti, Androskoggini, Kenenebekové, Maliseeti, Ouarastegouiakové, Passamaquoddové, Patsuiketové, Penobskotové, Pigwacketové, Rocamekové, Sokoni, a Wewenokové. V Kanadě žili Abenakiové od roku 1750 v sedmi smíšených misiích na řece Svatého Vavřince: Kaughnawagana (Mohawkové), Lake Two Mountains (Irokézové a Nipissingové), St. Francois (Sokokiové, Pennakůkové a Algonkini z Nové Anglie), Becancour (Východní Abenakiové), Oswegatchie (Onondagové a Oneidové), Lorette (Wyandoti) a St. Regis (Mohawkové).
Východní Abenakiové: Amasekonti (Horní Kennebec a Androscoggin River, západní Maine), Androscoggini (hlavní vesnice Arosaguntacook), Kennebekové (Kennebec River, severní Maine), Norridgewockové, Ossipee (Ossipee Lake, východní New Hampshire), Penobskotové („Skalnaté místo“, Penobscot Bay), Penobskotové (Moosehead Lake. Tento národ je znám, také jako „Mooseheadští jezerní Indiáni“), Pigwacketi (Pequawket, horní Saco River), Rocamekové (Androscoggin River), Wewenokové (pobřeží jižního Maine), Wolinakové (Becancour, Trois-
Přímořští Abenakiové: kulturně a jazykem se podobali Mikmakům, Maliseetům a Passamaquoddům. Francouzi jim kolektivně říkali Etchemin. Maliseeti (Vlastním názvem „Wulastegniak“ -
Západní Abenakiové (Sokoki): Původně to byly spojené kmeny Abenakiů z Vermontu, New Hampshire a západu Bílých hor. Výraz Sokoki znamená – „Oddělení lidé“ (Assokwekik, Ondeake, Onejagese, Sakukia, Sokokiois, Sokoquios, Sokoquis, Sokokquis, Sokoni, Sokwaki, Soquachjck a Zooquagese. Mezi Sokokie patřili i západní Pennakůkové. Cowasukové (hlavní vesnice Cowass -
Abenakiové stejně, jako jiní algonkini z Nové Anglie pěstovali klasické plodiny, proto stavěli vesnice v úrodných údolích řek. Jejich polnosti byly opravdu rozsáhlé. Missisquoti žijící na východním břehu jezera Champlain obdělávali více než 250 akrů kukuřičných polí. Samozřejmě se věnovali lovu, rybolovu a sběru lesních plodin. Ryby pokládali za velmi důležitou součást jídelníčku, což se zvláště týkalo přímořských vesnic. V oblastech, kde nebyla půda tak úrodná, hnojili indiáni zeminu rybami.
Po většinu roku žili Abenakiové rozptýlení do jednotlivých rodů, které se staraly o dědičné pozemky. Na rozdíl od většiny okolních kmenů, prosazovali Abenakiové patriarchát. Během jara a léta se rody usazovaly ve stálých vesnicích na březích řek a moře a věnovaly se zemědělství a rybolovu. Vesnice Abenakiů nebyly moc velké, většinou v nich žilo kolem sta lidí, přesto skoro vždy, byly opevněné. Někteří západní Sokokiové stavěli dlouhé oválné domy, ale nejvíc oblíbené byly klasické kupolovité wigvamy. Během teplých měsíců byly chaty pokryty kůrou nebo splétanými rohožemi. V zimě se Abenakiové stáhli do vnitrozemí, kde stavěli kůrové wigvamy kuželového tvaru, podobné típím z Velkých pláni.
V případě války se rody a tlupy sjednotili a válečníci se nechali vést zkušeným a schopným válečným vůdcem. Jinak Abenakiové centrální vládu neměli. Klany a podkmeny měly sice své sačemy, ale ti měli jen omezenou autoritu. Válku a mír museli odsouhlasit všichni dospělí válečníci. K určité změně došlo po roce 1670, kdy Abenakiové vytvořili proti irokézskou koalici. Ale i tak jim chybělo jednotné vedení, což zvláště rozčilovalo francouzské důstojníky, kteří si stěžovali na těžko ovladatelné abenakijské válečníky.
Absence centrální vlády, však nezpůsobila, že by Abenakiové nebyli organizováni. Naopak! V případě nebezpečí, rychle opustili vesnice, rozptýlili se, a opět se shromáždili na vzdáleném a bezpečném místě, kde se přeskupili a připravili na protiútok. Takhle dokázali dlouho vzdorovat i mocným Irokézům. Abenakiové často ustupovali do Kanady, což byla záminka pro anglické úředníky, aby prohlásili Abenakie za kanadské Indiány a zabrali jejich území. Jenom Penobskotové a Passamaquoddové zavčas podepsali smlouvy a své pozemky si udrželi. Další Abenakiové přežívali v malých tlupách rozptýlení v Nové Anglii, jako živé pomníčky, připomínající jejich dávnou přítomnost.
Po roce 1497 začali evropští rybáři pravidelně navštěvovat Grand Banks a pobřeží Maine rovněž prozkoumal Giovanni de Verrazano (1524). Mezi Abenakii a Evropany se brzy rozběhl čilý obchodní ruch. Na rozdíl od Španělů, kteří snili o tom, že objeví sedm bájných měst Ciboly, které měly přecpané zlatem, byli jejich severní sousedé z Evropy realističtější. Ti totiž pochopili, že opravdovým zlatem Severní Ameriky jsou kožešiny.
Francouzi byli nejrychlejší. Samuel de Champlain a Pierre De Monts postavěli v roce 1604 při ústí řeky St. Croix stanici Fort St. John. Zde prodávali kožešiny převážně Penobskotové a Maliseeti. Místo na kterém stanice stála, nebylo dobré. Po roce záplav, těžké zimy a hladovění, se Francouzi přestěhovali do Port Royal (Nova Scotia) Ačkoliv země patřila Mikmakům, Francouzi zde začali obchodovat s Abenakii. Penobskotové, kteří poznali, jak výnosný to je obchod, začali usurpovat své jižní a západní sousedy. Jejich náčelník Bashaba, vytvořil koalici, která zastínila konkurenční Mikmaky. Vztahy mezi těmito kmeny nebyly nikdy růžové, ale obchod s kůžemi vzájemnou nenávist ještě umocnil. Vypukla Válka Tarrateenů (1607), během které se proti sobě postavila aliance Penobskotů, proti spojenectví Mikmaků a Maliseetů. Bojovalo se celkem osm let.
Když v roce 1610 přijeli do Port Royal francouzští jezuité, začali působit mezi Mikmaky. Navzdory válce se podíleli na výstavbě obchodní stanice St. Sauver Mont-
Francouzi kvůli anglickým výbojům opustili Maine i Maritimes a soustředili se hlavně na St. Lawrence Valley, ale stanice měli ještě v Port Royal a na Penobscot River, kde obchodovali s Abenakii a Mikmaky.
K prvnímu kontaktu mezi Abenakii a Angličany došlo v roce 1607, kdy Plymouthská společnost chtěla založit kolonii na řece Kennebec, ale z tohoto projektu sešlo. O sedm let později se s Abenakii setkal kapitán James Smith, který zkoumal břehy Nové Anglie. V roce 1620 už nebyli Angličané pro Abenakie cizí. Během následujících padesáti let se Abenakiové asi nestačili divit, a to hlavně kvůli několika válkám, které mezi sebou vedli Francouzi s Angličany. A přitom se bojovalo mnohokrát přímo na území Abenakiů. V roce 1628 anglické loďstvo zcela zničilo francouzský přístav Port Royal, včetně francouzských osad. Pak Angličané ovládli Kanadu a drželi ji ve své moci po čtyři léta (1632). Mezitím Bostonská obchodní společnost postavila v severním Maine obchodní stanici pro obchod s Abenakii. Poté, co Francouzi získali zpět Kanadu, postavili na St. Croix novou pevnost Acadia, která měla držet Brity v odstupu a zároveň lákala Abenakie za obchodem.
Abenakiové žijící podél Merrimack River v jižním New Hampshire a severovýchodním Massachusetts, byli Pennakůkové. Byli prvními Abenakii, kteří začali spolupracovat s Angličany, jenže museli se potýkat s nemocemi a Mohawky. Pennakůkové rozšířili své lovecké území víc na západ, až hranicím Sokokiů. Sokokiové a Pokumtukové uzavřeli spojenectví s Mohykány, aby mohli lépe čelit Mohawkům a do koalice přizvali také Pennakůky (1624-
Obchod s kožešinami vnesl mezi Abenakie nestabilitu na jakou dosud nebyli zvyklí. Mohawky ohrožení Sokokiové požádali o pomoc Francouze i Angličany, ale obě mocnosti se k nim postavili zády, neboť si nechtěli rozhněvat Irokéze. Sokokiům už hrozila záhuba, když tu je paradoxně zachránila nová válka. V St. Lawrence Valley se do sebe pustili Mohawkové s Montagnaisy.
V roce 1637 získali Abenakiové první střelné zbraně, pravděpodobně od bostonských obchodníků. Díky tomu mohli Britové vybudovat na Merrimack River na území Pennakůků obchodní stanici. Postupem času Británie i Francie založila v Maine i dál na západ další stanice. Francouzští obchodníci neradi navštěvovali západní Sokokie ze strachu z Mohawků. Angličané zase nedůvěřovali Sokokiům, protože ti víc inklinovali Francouzům.
Abenakiové měli celkově dobrý přístup ke kožešinám z celé oblasti Velkých jezer a díky obchodu s Wyandoty. Jenže aby mohli tento tovar prodat, museli cestovat do Quebecku přes území Montagnaisů, a ti jim to nechtěli dovolit. Většina východních Abenakiů se rozhodla s Montagnaisy usmířit a Sokokiové uvažovali podobně. To už se o Sokokie začali více zajímat Francouzi a jezuitští misionáři, kteří jim od Montagnaisů přivedli osvobozené soukmenovce. Byla to sice cenná deviza, ale Sokokiové byli vůči misionářům víc než opatrní.
V roce 1647 napadli Mohawkové vesnice Piqwaketů a Ossipeeů (východní Abenaki) na řece Saco a v roce 1650 zaútočili na Sokokie a Pokumtuky. Francouzi už dále nemohli otálet a začali Abenakie vyzbrojovat puškami, jenže Mohawkové udeřili ještě s větší houževnatostí (1653). Naštěstí pro Sokokie museli Mohawkové bojovat na více frontách. V Pennsylvanii měli hodně práce se Susquehannoky a Abenakiům v západní Nové Anglii se trochu ulevilo. Británie znovu obsadila Port Royal a držela si ho do roku 1667. Tím byli Abenakiové odříznutí od francouzských zbraní a proviantu. To nahrálo do karet Bostonským obchodníkům, kteří obchod ochotně převzali, ale když posléze ovládli bývalé holandské kolonie, přestali si Abenakiů už si tolik všímat. Za to Mohawkové ano. V roce 1660 už opět válčili s Abenakii v Maine a s Penobskoty. Mezi Penobskoty žil francouzský obchodník Baron de Castine, který měl za ženu dceru náčelníka Madockawanda. Když náčelník zemřel, zaujal jeho místo Castine, který se svým synem nenáviděl Angličany tak, že proti nim Penobskoty neustále štval. Francouzi se stále snažili Abenakiům dodávali zbraně a střelivo, ale nebylo toho dost. Před lépe vyzbrojenými Mohawky museli nakonec Pokumtukové opustit Connecticut Valley. Odešli i Missisquoiové a Cowasukové a jenom ve Vermontu zůstala jedna velká vesnice Sokokiů.
Během roku 1665 byla bojová aktivita Mohawků tak intenzivní, že se Pokumtukové, Sokokiové a Pennakůkové museli spojit ke společné obraně. Když dorazil do Kanady Carigan-
Irokézové se s Francouzi usmířili v roce 1667, takže měli opět volnější ruce pro boj, jak se Susquehannoky, tak s Abenakii v Nové Anglii. Během roku 1668 vyhnali z New Hampshire Pennakůky. O rok později se algonkinské kmeny z Nové Anglie proti Mohawkům sjednotili a zorganizovali proti svým nepřátelům trestnou výpravu, ale tu Mohawkové rozprášili. Po roce 1670 žili Sokokiové, jako uprchlíci u řeky Sv. Vavřince a někteří se odstěhovali na západ k Velkým jezerům. V roce 1681 skupina Sokokiů doprovázela La Salleho na jeho cestě k jezeru Michigan. Někteří Sokokiové si dokonce za svůj domov severní Illinois, kde se smísili s Potawatomii a Miamii.
Během francouzsko britských válek bývala většina abenakijských kmenů neutrální. Avšak irokézské spojenectví s Brity přirozeně přiklonilo Abenakie na stranu Francie. Jejich odbor vůči Angličanům následně vystupňoval příval přistěhovalců, kteří zabírali čím dál více půdy, na které byli Abenakiové tak závislí. Během Války Wampanoagů zůstali sice Abenakiové povětšinou neutrální, ale ochotně válčícím indiánům dodávali od Francouzů zbraně a zásobovali je jídlem.
Válka Wampanoagů vyburcovala v osadnících takovou nenávist vůči indiánům, že to na sobě pocítili všechny východních kmeny. Angličané se mstili na všem, co mělo indiánský původ. Dvě vesnice Pennakůků se do války zapojili aktivně, ale zbytek kmene pod vedením náčelníka Wannalanceta byl neutrální, ale to mu nepomohlo. Oddíl Samuela Mosely pobil na dvě stě Pennakůků a mnoho jich bylo prodáno do otroctví. Přežijící utekli do Kanady a někteří se přidali k válčícím kmenům. Penobskotové a Kennebekové byli stále neutrální.
Po válce zůstalo v jižní Nové Anglii pouze čtyři tisíce původních obyvatel, a tomu, co následovalo poté, se říkalo „Velké rozptýlení“. Mnoho indiánů opustilo své domovy v Nové Anglii a většina z nich se smísila Abenakii. Angličané proti Abenakiům podnikli několik trestných výprav, ale ve všech případech našli jen opuštěné vesnice. Abenakiové jako obvykle zavčas ustoupili do Kanady a do Maine se vrátili po letech, když boje utichly. Sokokiové ve válce pokračovali a stále přepadávali kolonie v Massachusetts. New Yorský guvernér proti nim znovu poštval Mohawky. Celkově mohli být Angličané spokojeni, půdu, kterou zabrali jako „válečné kompenzace“, válečné ztráty bohatě vynahradily. Abenakiové z Kanady toužící uplatnit krevní mstu, podnikali proti koloniím válečné výpady, které nemohli Angličané opětovat. Po roce 1679 se situace poněkud uklidnila a Abenakiové byli připraveni vrátit se do Maine. První se vrátili Pigwaketi, kteří se s Angličany usmířili a po nich následovali další.
Problém spočíval v tom, že Abenakiové nevedli válku s Angličany pro osobní prospěch (trh s kožešinami), ale kvůli mstě za spáchané křivdy na lidu a za zabrané pozemky. S Francouzi spolupracovali hlavně proto, aby získali zbraně. Angličané indiánskému způsobu smýšlení nerozuměli a válku Abenakiů chápali, jako „divoškou krvežíznivost“ a jejich spolupráci s Wampanoagy považovali za vyloženou křivdu.
Francie naproti tomu využívala Abenakie, jako nárazník chránící Quebec před Angličany a jejich spojenci. Jezuité zase chtěli indiány obrátit „pravou víru“, a tak když se Abenakiové vrátili do svých domovů, mnozí jezuité je následovali. V roce 1699 mezi Abenakii žilo trvale nejméně šest misionářů. Na konci sedmnáctého století si někteří prozíraví misionáři uvědomili, že obchod s kůžemi má na domorodce zhoubný vliv. Stížnosti zaslané vládě byly samozřejmě nevylišeny, až do té doby než ceny kožešin na evropském trhu klesly na minimum. Jezuité se snažili Abenakie naučit evropskému způsobu žití. Misionáři byli v „náboženské ochraně“ Abenakiů tak přísní, že nedovolili ani francouzským katolíkům, aby je navštěvovali. Pokud dělali drahoty s vlastními, o to horší názor měli na „kacířské“ puritány z Nové Anglie. Právě náboženská nesnášenlivost rozpoutala v regionu další vlnu nenávisti. Angličané měli strach z francouzské snahy o nenápadnou katolizaci východního pobřeží. Tohle Abenakie ale vůbec nezajímalo, protože se trápili s tím, že jim hraničáři zabírali čím dál víc půdy a ještě docházelo k zbytečným krutostem. Pohraniční šarvátky přešly v otevřenou válku mezi Anglii a Francií (Válka krále Williama, 1688-
Válka v Nové Anglii vzplála s takovou zuřivostí, že předčila i Válku Wampanoagů. Abenakiové zpočátku dosáhli určitých úspěchů, ale krom Sokokiů nakonec sami požádali o mír. Sokokiové bojovali hlavně s Mohawky a Onondagy a jejich válečné oddíly v roce 1697 byly až u Bostonu. V roce 1699 se východní Abenakiové smluvně zavázali, že se do evropských válek už nebudou zapojovat a zkouška ohněm na sebe nenechala dlouho čekat. Mír trval sotva dva roky, když se do sebe Angličané s Francouzi pustili nanovo. Jednalo se o Válku královny Anny (1701-
Androscogginkové, Piqwaketové a Norridgewokové se během roku 1727 vrátili do Maine a už nikdy nemuseli svou zemi opustit. Passamaquoddové a Maliseeti zůstali v St. Croix a v St. John River. V Becancour (Trois-
Rokem 1730 postihla Sokokie v Missisquoi nejtěžší epidemie neštovic, ale i tak se stále snažili bránit anglické rozpínavosti. Po odchodu mnoha válečníků k Velkým jezerům byla bojeschopnost Sokokiů značně omezena. Na východě disponovali pouze sto padesáti válečníky, a to vskutku nebylo mnoho. Naštěstí stále ještě měli za spojence mocné Kaughnawagany.
Když vypukla Válka krále Jiřího (1744-
Během Francouzsko indiánské války (1755-
Východní Abenakiové uzavírali mír postupně mezi léty 1770 až 1776 a po francouzské porážce se rozptýlili do malých tlup. Kmeny Sedmi ohňů Kaughnawagany uvažovaly, že se ještě přidají k Pontiakově povstání (1763), ale nakonec dali přednost míru. Ani po válce nechtěli Britové uznat pozemkové nároky Kaughnawaganů, Sokokiů a dalších Abenakiů na východní straně hor. Abenakiům bylo rovněž zakázáno překračovat hranice s Kanadou, jak na to byli po celá léta zvyklí.
Když vypukla americká Válka o nezávislost, byli Abenakiové i Sedm ohňů Kaughnawagany zpočátku neutrální. Později se ale většina kmenů přidala na stranu Američanů. Na severu Maine zaútočili Abenakiové na Brity v naději, že se do Maritimes vrátí Francouzi. Penobskotové, Passamaquoddové, Maliseeti a Mikmakové rovněž bojovali společně s Američany. Indiáni ze St. Francois pomáhali Američanům dobít Boston a Quebeck. Penobskotové sloužili jako zvědové v armádě George Washingtona a v roce 1779 se účastnili neúspěšného útoku proti britské pevnosti na Penobscot River. Plukovník John Allen vytvořil s některých Abenakiů pluk, který měl na starost stěžovat britské zásobování. Několik Abenakiů podpořilo Brity v bojích v Androscoggin Valley v Maine (1781).
Po válce mohli Penobskotové a Passamaquoddové „za odměnu“ obývat tři malé rezervace v Massachusetts a v severním Maine (ta v Maine existovala do roku1820). Později byly pozemky kmenům bez náhrady zabaveny. Vše se řešilo právními cestami až ve dvacátém století.
Kanadští Abenakiové v St. Francois a Becancour mohli žít v rezervacích docela nerušeně, i když země kterou dostali, byla klasifikována jako „nehodící se pro zemědělské účely“. Počet obyvatel rezervací i tak rozrostl. V roce 1812 šli Abenakiové naposled do války. Abenakiové z Becancour podpořili ve Válce roku 1812 Brity. Ve své rezervaci zůstávají do dnes. Mnozí z nich pracovali pro Hudson Bay Company.
Malé skupiny Abenakiů se odstěhovaly k Velkým jezerům a do Ohio Valley. Někteří se smísili s Liščími indiány a někteří s Irokézy. Další odešli až k Arkansasu a později (1803) se smísili s Delawary a Šavany, kteří přešli přes Kansas do Oklahomy. Ve Vermontu zůstalo několik Abenakiů, ale neměli žádná kmenová práva. Sokokiové věrní své bojovnické tradici se stále snaží své zákonné nároky prosadit, ale úřady je tvrdošíjně odmítají.
Dodatek
Podle některých historiků, byli Abenakiové mírnější a poddajnější než jejich západní sousedé, ale pokud se jednalo o pomstu, byli to nesmiřitelní nepřátelé. Jako u většiny východních kmenů zajatce s oblibou mučili, vyjma žen. Těm naopak poskytli tu nejlepší péči.
Normálně žili Abenakiové v rodinných wigvamech a velký, protáhly wigvam sloužil jako poradní dům a podobné stavby vlastnily jednotlivé válečnické spolky. Polygamie byla dovolena, přesto se příliš nepraktikovala.
Kechi Niwaskw a Machi Niwaskw byli hlavní duchovní bytosti v kosmologii Abenakiů. Kechi Niwaskw představoval dobro a Machi Niwaskw zlo a byl silnější. Obě bytosti žili na jistém ostrově v Atlantiku. Kechi Niwaskw byl stvořitelem. První lidskou dvojici udělal z kamene, jenže nebyl se svým dílem spokojen, tak ji zničil. Další pár vytvořil ze dřeva, a to byli předkové Abenakiů. Mrtvé pohřbívali do hrobů.
Poblíž ústi Penobscot River stávala vesnice Agguncia náčelníka Norumbega. S Norumbegou se údajně setkal Francouz Champlain.
Náčelníci:
Abbigadasset – prodával Angličanům půdu na pobřeží. V 1667 prodal Swans Island.
Aspenquid z Agamentiku se narodil koncem 16. století a konvertoval na křesťanství. Stal se mezi indiány kazatelem a šiřitelem nové víry. Zemřel ve sto letech a měl by být pochován na Mt. Agamenticus.
Assacumbuit byl věrný spojenec Francouzů, který pomáhal zvláště Ibervillemu a Montignymu při dobývání St. John. Se dvěma dalšími náčelníky a několika francouzskými vojáky zaútočil na pevnost v Casco (1703), kterou zachránil příjezd anglické válečné lodi. Náčelník se snažil s Francouzi vyhnat Angličany s New Foundlandu (1704–5). V roce 1706 navštívil Assacumbuit Francii, kde dostal jméno Charlevoix a Ludvík XIV ho pasoval na rytíře. Darem dostal náčelník krásný meč. Později se vychloubal, že tímto mečem zabil na sto čtyřicet nepřátel. Francii navštívil ještě v roce 1707 a po svém návratu vedl útok na Hayerhill v Massachusetts. Od té doby už není o něm zmínka. Zemřel roku 1727.
Osunkhirhine (Pierre Paul) ze St. Francis byl znám hlavně pro svou duchovní činnost. Dobrému vzdělání se mu dostalo v Moore’s School v Hanover. Mezi své se vrátil, jako protestantský misionář. Osunkhirhine publikoval i několik vlastních prací.
Orono byl Penobskot narozený asi v roce 1688. Podle jedné verze to byl potomek Barona de Castine, podle jiné, byl jen jeho příbuzný. Orono kapitánu Munsellovi řekl, že jeho otcem byl Francouz a matka míšenka. Sám jako indián nevypadal. Jeho náčelničtí předchůdci byli Tomasus a Osson. Všichni tři byli horlivými zastánci míru. V roce 1775 navštívil Orono se třemi dalšími náčelníky a tlumočníkem Andrewem Gilmanem Massachusetts a s Angličany uzavírá mírovou smlouvu. Později podpořil kolonie ve válce o nezávislost. Díky tomu mohli Penobskotové zůstat ve svých domovech. Orono zemřel ve svém domě v Oldtownu v roce 1802. Za manželku měl čistokrevnou indiánku. Jejich syn zemřel už pětadvaceti letech kvůli náhodnému výstřelu z pušky. Jejich dcera si vzala kapitána Nickolara. Náčelníkův hrob se nachází ve Stillwater.
Moxus zvaný také Agamagus byl první signatář smlouvy z roku 1699. Podepsal také smlouvu s guvernérem Dudleym (1702) a o rok později nespěšně obléhal anglickou pevnost v Casco.
Squando byl náčelník Sokokiů, známý jako „Sačem ze Saco". Byl to prozíravý člověk, ale poté co Angličané urazili jeho ženu a dceru, vedl proti nim neúnavnou válku.
**********
Duchovní svět Abenakiů
Náboženské obřady Abenakiů řídí Medeoulinové[1] (Mdawinno). Náboženská historie kmene je rozdělená na tři období – Starodávný věk, kdy se lidské bytosti od zvířat nelišily. Zlatý věk, kdy zvířata byla ještě lidmi, ale lišila se podle druhů. A konečně Přítomný věk, kdy zvířata a lidé jsou již odlišné bytosti.Duchovní bytosti starodávného věku:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bytosti Zlatého věku:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bytosti Dnešního věku:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
[1] šamani
[2] Velký vůz
[3] Společnost Medeolinů.
[4] Je to duchovní hrdina podobný Nanabozhovi.