Rody, pokrevní příbuzná a další kmenové záležitosti - Nahkohe

Hledat
Přejít na obsah

Hlavní nabídka:

Rody, pokrevní příbuzná a další kmenové záležitosti

Severovýchodní kmeny > Irokézové > Zákon irokézských národů

Rody a pokrevní příbuzní



Pět irokézských národů má tyto původní rody: Stojící skála, Velký nositel jména, Prastarý nositel jména, Velký medvěd, Prastarý medvěd, Želva, Malovaná želva, Stojící skála, Kulík velký, Jelen, Jestřáb, Úhoř, Opačná strana dlaně a Divoké brambory. Tyto klany jsou jedinými vlastníky půdy.

Když někdo pochází z jiného národa, ale stane se členem rodu, je pokládán za příbuzného. V rámci rodu je zakázáno uzavírat manželství. Rody Sdružení Irokézů jsou matrilineární, poněvadž ženy jsou považovány za předky celého národa. Patří jim půda a pozemky. Ženy, které jsou dědičkami náčelnických úřadů se na věčné časy nazývají Royaneh (Šlechtičny). Ženy padesáti současných rodů budou dědičkami formálních jmen po všechny budoucí časy.


Když je dítěti uděleno formální jméno na Slavnosti středu zimy nebo na Slavnosti zralé kukuřice, je řečníkem jmenován jeden z bratranců z rodu dítěte. Ten vyhlásí jména otce a matky spolu s rodem matky. Poté mluvčí dvakrát oznámí jméno dítěte. Strýc vezme dítě do náruče a při chůzi po místnosti tam a zpátky zazpívá: „Má hlava je pevná, já jsem Irokéz!“ a příbuzní skandují: „Hyenh, Hyenh, Hyenh, Hyenh, Hyenh“ dokud píseň neskončí.


Pokud vymřou dědičky náčelnického úřadu sačema Sdružení, předá se jejich právo sesterské rodině, kterou zvolí sačemové Rady. Nová rodina zachová náčelnické jméno a bude ho předávat ženským dědicům. Nesmí však jmenovat nového kandidáta ze svých synů, dokud všichni muži bývalé rodiny nezemřou.


Pokud některá z dědiček úřadu úmyslně odmítá předat titul novému kandidátovi, nebo dokonce pohrdne svým dědictvím, bude považována za mrtvou a její rod symbolicky vymře. Výsada se předá sesterskému rodu a Rada v budoucnu zvolí nový klan.


Royaneh zvolí dvě ženy ze své rodiny coby kuchařky pro sačema, aby během shromáždění v jeho domě bylo o hosty dobře postaráno. Není společenské, aby jeho lidé během shromáždění hladověli. Když sačem pořádá ve svém domě shromáždění, může připravit jídlo jeho žena. Je to čestné právo.


Royaneh mají právo napomínat nositele titulů, ale jenom ty, kteří se účastní Rady. Když držitelky sačemského titulu vybírají jednoho ze svých synů jako kandidáta, musí si vybrat takového, který je důvěryhodný, bezúhonný, čestný, a který spravuje své vlastní záležitosti. Živí svou rodinu a vůči svému národu se osvědčil jako věrný muž.


Kandidát na úřad náčelníka Sdružení, nesmí být otcem již stávajícího sačema. Pokud se muži ani ženy nedokáží shodnout, kterého ze dvou kandidátů zvolit, je záležitost předložena sačemům rodu, a ti rozhodnou. Pokud se muži a ženy shodnou na jednom kandidátovi, bude jeho jméno postoupeno sesterským klanům k potvrzení. Potvrdí-li volbu, postoupí se schválení sačemům Sdružení, kteří volbu potvrdí a předloží bratraneckým náčelníkům. Potvrdí-li bratranecké klany jméno, bude kandidát uveden do úřadu při řádném obřadu udělování náčelnického úřadu.


***

Jména, povinnosti a práva Válečných náčelníků


Ayonwaehs – Mohawk
Kahonwahdironh – Oneida
Ayendes – Onondaga
Wenenhs – Kayuga
Shoneradowaneh – Seneka
Toto jsou jména Válečných náčelníků Pěti irokézských národů.


Dědičný titul Válečných náčelníků přechází v matriarchální linii každého irokézského národa. Váleční náčelnici se vybírají ze způsobilých synů ženských rodů, které jsou držitelkami i úřadu hlavního sačema. Pro každý národ musí být jeden Válečný náčelník a jeho povinností je předávat zprávy hlavním sačemům. V době války se chopí zbraně. Neúčastní se Rady, ale sledují její průběh a v případě chybného postupu přijímají stížnosti lidu a předávají varování žen. Lidé předávají své požadavky prostřednictvím Válečných náčelníků.


Když Válečný náčelník zemře, bude nový ustanoven stejným obřadem, jako hlavní sačem. Pokud jedná v rozporu s pokyny nebo proti ustanovením zákonů Velkého míru, musí být sesazen svými ženskými i mužskými příbuznými. V takovém případě mohou jednat ženy i muži zvlášť nebo společně. Držitelky úřadu pak zvolí jiného kandidáta.


Pokud sačemové Sdružení Pěti národů vyšlou jménem Rady posla, ten nesmí nikde odbočovat, ale věrně pokračovat k cíli, dokud nedoručí poselství. Když běžec nese varování před napadením, musí dvakrát zakřičet: „Kwa-ah, Kwa-ah!“ a opakovat to v krátkých intervalech, a pak znovu v delších intervalech.
Je-li nalezen mrtvý člověk, nesmí se nálezce dotýkat těla, ale okamžitě se vrátit domů a v krátkých intervalech volat: „Koo-weh!“


***

Symbolika


Velký wampum vyrobený rovným dílem sačemy Pěti národů symbolizuje jednotu Sdružení. Potvrzuje slib národů zastoupených náčelníky Mohawků, Oneidů, Onondagů, Kayugů a Seneků, že se spojili a vytvořili svaz Sdružení Velkého zákona.


Symbolem poradního ohně Pěti národů je wampum. Řečník, kterého určí rada Strážců ohně za ně mluvil při shromáždění. Během svého projevu drží v rukou wampum. Na konci proslovu položí wampum na vyvýšené místo, aby jej všichni shromáždění viděli. Když se jednání přeruší, náčelník pověřený ukončením schůze vezme wampum a promluví. Takto se rada odročí do doby a místa, které určí Rada. Poté se wampum uloží.


Každých pět let se sačemové Pěti národů a lid shromáždí a navzájem se ujistí, že jsou stále jednotní v uplatňování zásad Velkého zákona a pokud některý z pěti národů nechce pokračovat v jeho uplatňování Velký závazný zákon se rozpustí.


Pět wampumů svázaných dohromady bude představovat Pět národů. Každý wampum představuje jedno území a celek sjednocené území známé jako Spojené území Pěti národů. Pět šípů je svázáno velmi pevně dohromady a každý šíp představuje jeden národ. Jelikož je pět šípů pevně svázáno, symbolizuje to sjednocení národů. Takto je Pět národů sjednoceno a spojeno v jednu hlavu, jedno tělo a jednu mysl. Proto společně pracují, vydávají zákony a radí se v zájmu budoucích generací. Sačemové společně jí z jedné mísy hostinu z vařeného bobřího ocasu. Při jídle nesmějí používat ostré náčiní, protože by se mohli navzájem pořezat a tekla by krev. Nesmí dojít k žádnému prolití krve.


Když pět sačemů Sdružení stojí v kruhu se sepjatýma rukama, je to symbol koruny jeleních parohů. Pokud někdo opouští Radu, ztrácí úřad a rodové právo. Koruna mu „spadne“ z čela. Pokud se sačem rozhodne odejít k cizímu národu, již není Irokézem, ale „Odcizeným.“ Ztrácí rodová práva a nárok na půdu.


„Vy, sačemové Sdružení, buďte pevní, aby na vaše spojené paže nespadl strom, nerozdělil vás a neoslabil vaši moc. Tak bude zachována síla Sdružení.“
Svazek wampumů o délce tří metrů, vyrobili muži. Černá část wampumů symbolizuje jednotu mužů, jejich autoritu a jejich uznání mírové smlouvy Sdružení. Bílá část wampumů představuje ženy.  Wampum dává lidem právo napravovat chybující náčelníky. V případě, že náčelníci pokračují v nedobrém jednání a nedbají třetího varování příbuzných žen, bude záležitost předložena Velké radě žen Pěti národů. Pokud byli náčelníci třikrát upozorněni a neuposlechli varování, případ se předá mužům. Váleční náčelníci z titulu své moci předstoupí v radě a vyzvou chybující zanechat špatného jednání. Pokud viníci uposlechnou, reagují: „Odpovíme zítra.“ Pak jednotlivě složí slib a zástavu. Váleční náčelníci je ještě jednou vyzvou, aby byli spravedliví a upřímní.


V případě, že třetí varování neuposlechnou, nabízejí se dvě možnosti: buďto muži rozhodnou o jejich sesazení, anebo je usmrtí válečnými palicemi. Pokud se rozhodnou pro první možnost, Válečný náčelník osloví provinilce: „Jelikož jste se vy, sačemové Pěti národů odmítli vrátit k zákonům, prohlašujeme nyní vaše místa za uprázdněná. Snímáme vám jelení parohy a na vaše místa budou dosazeni jiní. Uvolněte svá místa!“ Pokud se muži rozhodnou pro druhý postup, nařídí válečný náčelník mužům, aby zaujali místa vedle náčelníků. Až se tak stane, Válečný náčelník předloží v natažené ruce svazek černých wampumů a řekne chybujícím náčelníkům: „Takže nyní poslouchejte tato poslední slova svých mužů. Nedbali jste varování příbuzných žen, nedbali jste varování Velké rady žen a nedbali jste varování mužů, abyste se vrátili ke správnému jednání. Jelikož jste odhodláni klást odpor a bránit spravedlnosti svému lidu, zbývá nám jediné řešení.“ V ten okamžik pustí svazek černých wampumu, muži vyskočí a utlučou viníky palicemi. Než dopadne černý wampum na zem, může se kdokoli z náčelníků ještě omluvit. Tento černý wampum symbolizuje možnost popravy pohřbít, ale zároveň má moc ho vzkřísit.




Široký černý wampumový pás o osmatřiceti řadách s bílým srdcem uprostřed, po jehož stranách jsou dva bílé čtverce spojené se srdcem bílými řadami je znakem jednoty Pěti národů. První ze čtverců vlevo představuje národ Mohawků a jeho území; druhý čtverec vlevo představuje národ Oneidů a jeho území a bílé srdce uprostřed představuje národ Onondagů a jeho území. To znamená, že srdce Pěti národů je jednotné ve své věrnosti Velkému míru, že Velký mír je uložen v srdci (u Onondagů) a že tam hoří oheň Rady Pěti národů. Je mu dána moc prosazovat věci míru, čímž nepřátelské národy mimo Irokézů ukončí válečné akce. Bílý čtverec napravo od srdce představuje národ Kayugů a jeho území a čtvrtý bílý čtverec představuje národ Seneků a jeho území.
 Bílá barva symbolizuje dobrotu, která má bránit vkradení zlých a závistivých myšlenek do myslí sačemů. Bílá barva je symbol míru, lásky, dobročinnosti a spravedlnosti. Obklopuje a střeží Pět národů.

Kdyby nějaká velká pohroma ohrozila národ Irokézů, pak ten, kdo je schopen vyšplhat na vrchol Stromu velkých dlouhých listů, tak může učinit. Když dosáhne vrcholu, rozhlédne se všemi směry a pokud uvidí blížící se zlé věci, svolá národ shromážděný pod Stromem velkých dlouhých listů a řekne: „Vaše štěstí je ohroženo neštěstím.“ Pak se sačemové sejdou k poradě. Jakmile shledají, že důkazy jsou pravdivé, lid vyhledá Strom Ka-hon-ka-ah-go-nah a usadí se mezi jeho kořeny. Potom mohou doufat ve štěstí po mnoho dalších dní.


Pokud při obřadu iniciace sačemů stojí u poradního ohně pouze jeden řečník a předčítač zákona, dokončí svůj projev a přejde na opačnou stranu ohně. Tam odpoví na svůj vlastní projev a píseň. Takový řečník a zpěvák se nazývá „Oboustranný,“ protože mluví a zpívá za obě strany ohně.  


"Já, Dekanawidah a sačemové Sdružení nyní vyvrátíme nejvyšší borovici a do vzniklé dutiny vhodíme všechny válečné zbraně. Do hlubin země, do hlubokých nezemských proudů vod tekoucích do neznámých krajů házíme všechny zbraně boje. Pohřbíme je, aby nebyly vidět, a znovu zasadíme strom. Tak bude nastolen Velký mír a mezi Pěti národy již nebude nepřátelství, ale mír."


***

Borovice vzrostlá pro národ


Pokud by nějaký Irokéz pomáhal svými zvláštními schopnostmi nebo měl velký zájem o záležitosti národa, může zasedat v Radě. Pokud se prokáže jako moudrý, čestný a hodný důvěry, může být zvolen náčelníkem Sdružení Pěti národů, i když nemá po matce dědičné právo. Bude prohlášen za „borovici vzrostlou pro národ.“ Kdyby někdy udělal něco proti zásadám Velkého míru, nemůže být sesazen z úřadu a nikdo ho nesmí „pořezat“ ale každý bude hluchý k jeho hlasu a jeho radám. Pokud by se chtěl vzdal svého úřadu, nikdo mu v tom nebude bránit. Náčelník borového stromu nemá žádnou pravomoc jmenovat své nástupce a jeho úřad není dědičný.



 
 
Návrat na obsah | Návrat do hlavní nabídky TOPlist