Hlavní nabídka:
Válečná pravidla
Skanawatih – Válečný náčelník je obdařen dvojím úřadem, povinnostmi a dvojí pravomocí. Jedna polovina jeho bytosti bude mít titul sačema a druhá titul Válečného náčelníka. V případě války oznámí Válečným náčelníkům, aby se připravili na válku a připravili své muže v určený čas a na určené místo. Tam se utkají s nepřítelem Velkého míru.
Když má za cíl nastolení Velkého míru mezi cizími národy a tento národ ho odmítne, rovná se to vyhlášení války Pěti národům. Následně se Irokézové pokusí nastolit Velký mír porážkou vzpurného národa. Až budou válečníci povolaní k boji a připraveni k bitvě s tvrdohlavým protivníkem, bude pro ně vybrán jeden z pěti Válečných náčelníků, aby vedl bojovníky do války. Jeho povinností je k nim promluvit a vtisknout jim do mysli dobré chování a poslušnost k příkazům válečných náčelníků. Povzbudí je k statečnosti a na závěr začne zpívat Válečnou píseň:
Nyní jsem velmi překvapen
A proto budu zpívat
Sílu své válečné písně
Jsem z Pěti národů
A budu prosit Všemohoucího Stvořitele
O sílu pro armádu
Bojovníci pak budou mocní
V síle svého Stvořitele
Neboť to byl on, kdo nám dal tuto píseň
Tuto válečnou píseň, kterou zpívám!
Když jsou bojovníci na válečné výpravě, musí náčelník zpívat válečnou píseň. Nepřestane, dokud se nepřiblíží k zemi nepřítele a zvědové neohlásí přítomnost nepřátel. Náčelník pak s velkou opatrností vede své muže k nepříteli a připraví se k útoku.
Jakmile bude nastolen mír, válečný náčelník zařídí, aby byly poraženému národu odebrány všechny zbraně. Poté bude nastolen Velký mír a poražený národ bude dodržovat pravidla Velkého míru po všechny časy. Jeho vlastní politický systém může pokračovat, ale musí ukončit války proti jiným národům. Pokud válka trvá tak dlouho až je nepřátelský národ vyhlazen kvůli své tvrdohlavostí, všechna jeho práva, majetek a území se stanou vlastnictvím Pěti národů. Přeživší poraženého národa budou přivedeni na irokézské území a podřízeni Velkému míru. Bude se jim říkat „Podmanění.“ Vymyslí se pro ně symbolický vztah a symbolické místo pobytu. V Radě nebude mít žádný hlas.
Po ukončení války se vzpurným národem bude obnoven mír tím, že mu Válečný náčelník vezme všechny zbraně. Jakmile budou dohodnuty podmínky míru, bude nastoleno přátelství. Když je cizímu národu předložen Velký mír, musí se tak stát po vzájemné poradě. Cizí národ má být rozumem přesvědčen, aby Velký mír přijal. Náčelníci to nabídnou třikrát, a pokud budou odmítnuti, ukončí se mírová jednání. Válečný náčelník nechá spadnout svazek bílých wampumů z natažené ruky na zem a rychle ubije „vzpurně“ jednajícího náčelníka. Tímto je vyhlášena válka, a ta musí pokračovat, dokud Irokézové nezvítězí.
Když náčelníci navrhnou jednání s cizím národem na jeho území ohledně přijetí Velkého míru, musí se bojovníci skrýt na bezpečném místě. Dva válečníci doprovodí sačema, který nese návrhy a budou obzvláště lstiví. Kdyby byl náčelník napaden, budou spěchat za spolubojovníky a zpraví je o zradě.
V případě, že jsou Irokézové oficiálně ve válce, může se kterýkoli sačem připojit k bojovníkům tím, že se dočasně vzdá svého posvátného úřadu. Dědičné náčelnice mohou úřad propůjčit někomu jinému, dokud válka neskončí. Pokud sačem válku přežije, vrátí se do úřadu.
Černý wampum je symbolem autority pěti Válečných náčelníků.
***
Práva adopce
Učenlivé a nadané dítě může získat jméno některého z otcových příbuzných. Pro tento účel se pořádá speciální obřad. Jméno je ovšem dočasné, proto se mu říká „jméno pověšené na krk.“
Pokud si nějaký Irokéz mimořádně váží muže nebo ženy z jiného klanu nebo cizího národa, může této osobě vybrat jméno a propůjčit ho ve shodě s obřadem udělování jmen. Jméno je dočasné a je rovněž „jméno zavěšené na krku.“ Nově jmenovaný dostane wampum coby zástavu se záznamem.
Pokud nějaký Irokéz, či rodina nebo osoba cizího národa předloží návrh na přijetí do klanu některého z Pěti národů, předloží wampum o délce jednoho metru, jako zástavu klanu, do kterého má být přijat. Náčelníci návrh posoudí a předloží k rozhodnutí.
Každý Irokéz přející si adoptovat jednotlivce či rodinu nebo i několik rodin, tuto adopci dotyčným nabídne a pokud je nabídka přijata, předloží se návrh náčelníkům, a ti ho potvrdí.
Když náčelníci potvrdí adopci, obrátí se k lidu a řeknou: „Nyní vám my, Irokézové, oznamujeme, že táto osoba či táto rodina či tyto rodiny přestaly navždy nést jméno svého rodného národa a pohřbili ho navždy v hlubinách země. Od nynějška ať ho nikdo nikdy nezmiňuje a pokud tak učiní, urychlí tím konec našeho míru."
***
Práva emigrace
Pokud si nějaký Irokéz přeje opustit svůj kmen a území Pěti národů, musí o tom informovat své náčelníky a Rada se tím musí zabývat. Když se některý Irokéz vystěhuje a usadí se ve vzdáleném kraji, mohou náčelnici vyslat posla s wampumem vyrobeným z černých mušlí. Ten dotyčného vyhledá a předloží mu wampum a oni pozná, že má příkaz vrátit se do svého původního domova a k poradnímu ohni Irokézů.
***
Práva cizích národů
Půda země od jednoho konce země k druhému, je majetkem lidí, kteří ji obývají. Ongwehonweh (Původní bytosti) jsou z titulu svého práva vlastníky půdy, kterou vlastní a obývají, a nikdo jiný ji nesmí držet. To je právo od nejstarších dob.
Velký Stvořitel nás učinil z jedné krve a stvořil ze stejné půdy. A jelikož je stvořil různých jazyků a národů, dal jim různá loviště a území a stanovil mezi nimi hranice.
Přijmou-
Přijde-